Brev:
Skemad, trille i søvn (og forblive deri) samt søvnrytme
5. august 2015
Alder:
4 mdr.
Skemad, trille i søvn (og forblive deri) samt søvnrytme
Hej igen
Igen tak for dit svar. Det var dejligt bekræftende og brugbart.
Vi er godt igang med skemad, og det går umiddelbart rigtig godt. Jeg har også købt din bog omkring mad, og den er både god som generel inspiration og opslagsværk. Jeg har dog nogle specifikke spørgsmål vedr. min dreng.
Han er, som jeg nævnte sidst en fysisk stor dreng (ved 4 mdr.-besøget med vores kommunale sundhedsplejerske var han 68 cm lang og vejede 9,3 kg - hun sagde samstemmende med dig, at han ikke er for stor, særligt når han er på ammemælk).
Når vi nu begynder med skemad, som han tager godt imod, skal jeg sikre mig, at han fortsat får det, han skal have (både ift. næring og mæthedsbehov), men selvfølgelig ikke for meget. Er der nogle særlige hensyn, jeg skal tage? Skal jeg reducere i fedtstoffet i opskrifterne? Eller helt udelade det? Og kan jeg mængdemæssigt regne med de portioner, opskrifterne foreskriver?
Herudover oplever jeg, at min dreng tager bedst imod mad med en god/lidt grovere konsistens - altså de meltyper, som oftest anbefales til børn fra 6 mdr. - det har jeg fundet ud af, når han har fået lidt veninders børns mad (etc. fuldkornsgrød). Er der okay at give ham den slags grød?
Det går fortsat bedre og bedre med søvnen. Hans lurer bliver forsat længere - det hænder oftere at både formiddags og eftermiddags lur er mellem 1-3 timer - oftest omkring 2. Der går efterhånden længere og længere tid imellem, at der er behov for at blive vugget i armene efter amning. Vi er endvidere begyndt at kunne trille ham i søvn i hhv. klap- og barnevogn. Det kunne han ikke for en månedstid siden. Han har lært det ved at sidde halvt op i klapvogn, sådan at han både kan kigge på os og omgivelserne - det har han været så tryg og tilpas ved, at han er faldet ind i søvnen, hvorefter vi har kunnet lægge sædet ned. Efter disse gode erfaringer har han også været tryg ved at falde i søvn i barnevognen, hvor han har ligget ned fra start.
Nu er jeg optaget af at sikre mig, at han lærer at blive i søvnen, selvom vognen stopper - således at det kan bruges som en måde at hjælpe ham ind i søvnen på. Det er lidt usikkert nu - nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Jeg forsøger at gå på underlag, der 'rokker mindre' på tilbagevejen samt at 'forlænge' ved at trille eller rokke lidt, når han vågner lidt op, men stille barnevognen igen. Dette kan ske et par gange, hvilket kan give 30-60 min. ekstra til luren. Men hvordan arbejder jeg ellers hen imod hhv. kortere ture samt mindre behov for ujævnt underlag og 'forlængelse'?
Vi er begyndt at gå ned til 3 lurer foruden morgenluren, som oftest ligger i forlængelse af natten, efter han vågner ved 6 tiden (formiddag, eftermiddag og sen eftermiddag-tidlig aften). Vi arbejder derfor med at droppe den sene powernap. På denne måde kan han sove til natten ved 20-21 tiden fremfor 22-23 tiden. Han vågner dog oftest en time efter, han er puttet og skal ammes en sidste gang inden nat-amningen (omkring midnat og midt-nat) - altså kl. 21 eller 22. Her bliver han bare ammet liggende og sover videre derefter. Det er en rytme, som passer os forældre fint, og bassen virker også til at trives med at få den ekstra og lidt mere sammenhængende aften-natte-søvn. Men er det okay at lægge ham det tidligere, selvom han ikke synes at være færdig med at spise op til natten?
Med venlig hilsen
En fortrøstningsfuld og glad mor