Skemad, trille i søvn (og forblive deri) samt søvnrytme

5. august 2015

Alder:
4 mdr.

Skemad, trille i søvn (og forblive deri) samt søvnrytme

Hej igen

Igen tak for dit svar. Det var dejligt bekræftende og brugbart.

Vi er godt igang med skemad, og det går umiddelbart rigtig godt. Jeg har også købt din bog omkring mad, og den er både god som generel inspiration og opslagsværk. Jeg har dog nogle specifikke spørgsmål vedr. min dreng.

Han er, som jeg nævnte sidst en fysisk stor dreng (ved 4 mdr.-besøget med vores kommunale sundhedsplejerske var han 68 cm lang og vejede 9,3 kg - hun sagde samstemmende med dig, at han ikke er for stor, særligt når han er på ammemælk).

Når vi nu begynder med skemad, som han tager godt imod, skal jeg sikre mig, at han fortsat får det, han skal have (både ift. næring og mæthedsbehov), men selvfølgelig ikke for meget. Er der nogle særlige hensyn, jeg skal tage? Skal jeg reducere i fedtstoffet i opskrifterne? Eller helt udelade det? Og kan jeg mængdemæssigt regne med de portioner, opskrifterne foreskriver?

Herudover oplever jeg, at min dreng tager bedst imod mad med en god/lidt grovere konsistens - altså de meltyper, som oftest anbefales til børn fra 6 mdr. - det har jeg fundet ud af, når han har fået lidt veninders børns mad (etc. fuldkornsgrød). Er der okay at give ham den slags grød?

Det går fortsat bedre og bedre med søvnen. Hans lurer bliver forsat længere - det hænder oftere at både formiddags og eftermiddags lur er mellem 1-3 timer - oftest omkring 2. Der går efterhånden længere og længere tid imellem, at der er behov for at blive vugget i armene efter amning. Vi er endvidere begyndt at kunne trille ham i søvn i hhv. klap- og barnevogn. Det kunne han ikke for en månedstid siden. Han har lært det ved at sidde halvt op i klapvogn, sådan at han både kan kigge ...

Annonce

... på os og omgivelserne - det har han været så tryg og tilpas ved, at han er faldet ind i søvnen, hvorefter vi har kunnet lægge sædet ned. Efter disse gode erfaringer har han også været tryg ved at falde i søvn i barnevognen, hvor han har ligget ned fra start.

Nu er jeg optaget af at sikre mig, at han lærer at blive i søvnen, selvom vognen stopper - således at det kan bruges som en måde at hjælpe ham ind i søvnen på. Det er lidt usikkert nu - nogle gange lykkes det, andre gange ikke. Jeg forsøger at gå på underlag, der 'rokker mindre' på tilbagevejen samt at 'forlænge' ved at trille eller rokke lidt, når han vågner lidt op, men stille barnevognen igen. Dette kan ske et par gange, hvilket kan give 30-60 min. ekstra til luren. Men hvordan arbejder jeg ellers hen imod hhv. kortere ture samt mindre behov for ujævnt underlag og 'forlængelse'?

Vi er begyndt at gå ned til 3 lurer foruden morgenluren, som oftest ligger i forlængelse af natten, efter han vågner ved 6 tiden (formiddag, eftermiddag og sen eftermiddag-tidlig aften). Vi arbejder derfor med at droppe den sene powernap. På denne måde kan han sove til natten ved 20-21 tiden fremfor 22-23 tiden. Han vågner dog oftest en time efter, han er puttet og skal ammes en sidste gang inden nat-amningen (omkring midnat og midt-nat) - altså kl. 21 eller 22. Her bliver han bare ammet liggende og sover videre derefter. Det er en rytme, som passer os forældre fint, og bassen virker også til at trives med at få den ekstra og lidt mere sammenhængende aften-natte-søvn. Men er det okay at lægge ham det tidligere, selvom han ikke synes at være færdig med at spise op til natten?

Med venlig hilsen
En fortrøstningsfuld og glad mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Fordøjelse baby

Barnets første afføring kaldes meconium, og den er helt sort. I takt med at barnet får mere mælk, skifter afføringen farve, og man kan på afføringen således se, om barnets fordøjelse fungerer.

Babyer, som kun får brystmælk, vil ofte have en gul afføring, som kan gå lidt over i det grønlige. Lugten er syrlig, men ikke ubehagelig, og afføringen virker lidt tynd og grødet. Børn, der ammes, kan have flere dage imellem deres afføringer.

Babyer, der både får brystmælk...

Læs mere i Babylex

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for svar om valg af skole. Som altid er du utrolig dygtig til at "stille skarpt & zoome ind". Det er en gave!

kh Lene